Maj 2011
TPO FONDACIJA REALIZIRA PROJEKAT "TESTIRAJ SE NA DIJALOG!" uz saglasnost Ministarstva obrazovanja i nauke Kantona Sarajevo i uz finansijsku podršku Općine Centar u Sarajevu
Transkulturna Psihosocijalna Obrazovna (TPO) Fondacija realizira projekat “Testiraj se na dijalog!“ u periodu mart – juli 2011. godine uz saglasnost Ministarstva obrazovanja i nauke Kantona Sarajevo i uz finansijsku podršku Općine Centar u Sarajevu. U okviru projekta, predviđene su edukativne radionice za pedagoge i učenike srednjih i osnovnih škola u općini Centar iz oblasti dijaloga i rodno utemeljnog nasilja sa naglaskom na multi-religijski dijalog. Osnovni materijali za edukaciju su: Prirucnik ''Dijalogom protiv nasilja: rodno utemeljeno nasilje i multireligijski dijalog, koji su uredile Dr. Zilka Spahić-Šiljak i mr.sci. Sabiha Husić. Nakon radionica, učesnici projekta će timski organizirati 10 kružoka “Testiraj se na dijalog!“ i dizajnirati promotivni materijal za kampanju “Testiraj se na dijalog!“ namijenjenu učenicima, nastavnicima, roditeljima i pedagozima. Uzimajući u obzir porast nasilja među mladima i posljedice koje bosanskohercegovačko društvo trpi, iznimno je važno uključivati ove teme u nastavni proces i pomoći mladim ljudima da razumiju i lakše prevladavaju frustracije i probleme s kojimse suočavaju u svakodnevnom životu. Projekat “Testiraj se na dijalog“ u općini Centar predstavlja
nastavak kampanje koju je TPO Fondacija realizirala u decembru 2010. godine uz podršku Američke ambasade u BiH. Promocija kampanje održana je u Američkom kutku u 10 gradova u Bosni i Hercegovini.
U okviru kampanje organizirana su zajednička druženja pripadnika i pripadnica različitih etničkih i religijskih tradicija, sa fokusom na mlade, sa ciljem podizanja svijesti o uvažavanju i prihvaćanju različitosti. Tom prilikom učesnici su se “testirali na dijalog“ putem upitnika koji sadrži specifičan set pitanja iz oblasti dijaloga sa fokusom na međureligijski dijalog (dijalog između vjernika i dijalog između vjernika i ateista i agnostika). Na taj način kroz druženje i zabavu učesnici uviđaju imaju li dijaloške kompetencije za aktivno slušanje, solidarnost, saradnju, opraštanje i pomirenje, odgovornost, povjerenje, poštenje, prijateljstvo, samokritiku i zahvalnost.
Kampanja ''Testirajmo se svi na dijalog!'' je pokrenuta sa ciljem osvještavanja spremnosti prihvaćanja drugoga i drugačijeg i spremnosti da u takvim susretima istinski djelujemo za opću dobrobit društva.
PROČITAJ, POSLUŠAJ, PROMISLI I REAGIRAJ
Dijaloška kompetencija 1
Slušanje: Brižljivo saslušati drugoga kako bismo ga istinski razumjeli za dijalog je važnije od pukog inzistiranja da drugi razumiju nas.
Volim slušati. Naučio sam mnogo toga pažljivo slušajući. Većina ljudi uopće ne sluša. (E.Hemingway)
Dijaloška kompetencija 2
Solidarnost: Autentičnost dijaloga nadasve počiva u konkretnim djelima dobrote i milosrđa koja očituju našu osjetljivost za tuđu patnju!
Ne poznajem velike ljude, a da nisu učinili veliku službu ljudskoj rasi. (Voltaire)
Dijaloška kompetencija 3
Suradnja: Dijalog nisu samo riječi već zajedničko društveno odgovorno djelovanje usmjereno ozbiljenju zajedničkih vrijednosti poput ekološke i socijalne pravde, istinoljubivosti u politici, historiografiji i medijima, ili partnerstva i ravnopravnosti muškaraca i žena, koje podrazumijeva i djelatnu koaliciju religioznih i nereligioznih ljudi na osnovi zajedničkih humanističkih vrijednosti.
Možda smo svi stigli različitim brodovima, ali sada smo u istom čamcu.
(Martin Luther King Jr.)
Dijaloška kompetencija 4
Radoznalost: Mnogostrukost ljudskih putova Bogu i Božjih putova čovjeku povod je ustrajnom učenju i potrazi za bogatstvom koje je milosrdni Bog rasuo među sve narode: čitajući tuđe svete spise, posjećujući tuđe bogomolje, prisustvujući tuđim vjerskim obredima, prateći proslavu tuđih svetkovina, upoznavajući povijest i duhovne velikane iz tuđih religijskih tradicija.
Budi manje radoznao/la kada su u pitanju ljudi, a više kada su u pitanju ideje.(Marie Curie)
Dijaloška kompetencija 5
Osobna odgovornost: Ne čekati pasivno da se dogodi dijaloška preobrazba religijskog vođe, religijske hijerarhije ili prevladavajuće klime u religijskoj zajednici već na tome aktivno raditi inicirajuci odvažne neformalne i formalne dijaloške akcije u sredini u kojoj živim/radim.
Sloboda je uvijek i jedino za one koji misle drugačije.(Rosa Luxemburg)
Dijaloška kompetencija 6
Povjerenje: Temelj povjerenja u druge je povjerenje u sveobuhvatnu Božju dobrotu, jer božanska spasiteljska nazočnost obuhvaća povijest svakog naroda, kulture i religije, povijest svakog pojedinca, ali i povijest svega stvorenog odnosno čitavog svemira.
Znam da mi Bog ne bi povjerio nešto što ne mogu iznijeti. Samo nekada poželim da nema toliko povjerenja u mene.(Mother Theresa of Calcutta)
Dijaloška kompetencija 7
Prijateljstvo: Pravi dijalog započinje tek prijateljskim dijeljenjem životne radosti i patnje s pripadnikom/com druge religijske tradicije, jer nam se samo tako raskriva kako njemu/njoj vjera u svakodnevnom životu pomaže prevladati poteškoće i sačuvati nadu, kako svijet, pa i ja sam i moja religijska tradicija, izgledaju u njegovim/njezinim očima.
Ne hodaj ispred mene; možda neću slijediti; ne hodaj iza mene; možda neću voditi. Hodaj pokraj mene i samo budi moj prijatelj.(Albert Camus)
Dijaloška kompetencija 8
Poštenje: U dijalogu moramo vlastite ideale uspoređivati s idealima partnera u dijalogu, a vlastitu praksu s njegovom praksom odnosno na vidjelo pošteno iznijeti i svijetle i tamne strane vlastite religijske ili svjetonazorske tradicije!
Ako o sebi ne govoriš istinu, nećeš je moći reći ni o drugima.(Virginia Woolf)
Dijaloška kompetencija 9
Samokritika: Prije govora o tamnim stranama tuđe religijske tradicije moramo biti slobodni i sposobni javno iznijeti utemeljenu kritiku vlastite religijske tradicije.
One stvari u koje najstrasnije vjerujemo: upravo s tim stvarim trebamo biti najobazriviji.(William Blake)
Dijaloška kompetencija 10
Zahvalnost: Poštujući ljudsku i božansku slobodu, u razlici drugoga smo pozvani prepoznati ne prijetnju već milosno iskustvo objavljenja Božje beskrajne mudrosti i veličine.
Ustanimo i budimo zahvalni, jer ako danas nismo mnogo naučili, barem smo naučili malo, ako nismo naučili ni malo, barem se nismo razboljeli, a ako smo se razboljeli, barem nismo umrli. I zato, budimo zahvalni. (Buddha)
Dijaloška kompetencija 11
Opraštanje i pomirenje: Bitna sastavnica dijalog je zajedničarsko i osobno priznanje krivnje i traženje oprosta za zlo koje je drugima naneseno u ime moje/naše religijske tradicije u dalekoj ili bliskoj prošlosti (čišćenje pamćenja) bez čega je nemoguće autentično pomirenje.
Praštanje je ključno za djelovanje i slobodu.(Hannah Arendt)
Slabi neće nikada moći oprostiti. Praštanje je odlika jakih. (Mahatma Gandhi)
Dijaloška kompetencija 12
Aktivizam: Kroz dijalog oživljavati spomen na zaboravljene mirotvorkinje i mirotvorce iz svih religijskih tradicija kao suvremene vjerničke i građanske uzore, uz spoznaju da je danas prije svega mirotvorstvo razlučujući znak između istinske i lažne religioznosti koja nije monopol niti jedne religijske tradicije.
Promijeni život danas. Ne kladi se na budućnost, djeluj sada, bez odlaganja.(Simone de Beauvoir)
Malo znanja koje djeluje beskrajno više vrijedi od puno znanja koje miruje.(Kahlil Gibran)